2011. december 4.

Tárlatvezetés a bécsi Kunsthistorisches Museum képtárában

Tegnap egy egész napos program keretében egy újabb tárlatvezetésen vettem részt Bécsben a festménybecsüs kurzussal, ami minden kétséget kizáróan rendkívül hasznos és élvezetes volt. Néhány éve volt már szerencsém látni a világ egyik legjelentősebb képgyűjteményét, ám Fertőszögi Péter művészettörténész személyében egy olyan izgalmas előadó adott nem kevés pluszt a képek megismeréséhez, amit ki nem hagytam volna!
Miért is olyan jelentős a Kunsthistorisches Museum tárlata? Mert a jó Habsburgok voltak olyan nagy műkedvelők, hogy már évszázadokkal ezelőtt megkezdték a gyűjtést, illetve nagy segítség volt ebben a birodalomra oly nagyon jellemző család-és országhatár bővítési módszer is ("Háborúzzanak mások, te csak házasodj, boldog Ausztria" - Mátyás király). Így például a fantasztikus Velázquez gyűjtemény is úgy került Bécsbe, hogy a Habsburg-ház spanyol ága egyféle családi albumként küldözgette fel az osztrák fővárosba a család, kiváltképp a gyerekek portréit, hogy az ottaniak is lássák, hogy cseperednek az utódok a távoli Spanyolországban.
Pieter Bruegel És Albrecht Dürer képei pedig azzal az egyszerű indokkal találtak otthonra Bécsben, hogy egynémely császár kifejezetten rajongott értük és gyűjtötte műveiket. Aztán eljött a XIX. század közepe, és addigra már olyan méreteket öltött a gyűjtemény, hogy kellett hozzá egy valamirevaló múzeum, ami végül még mindig nem tűnt elég nagynak, így valójában maga az egész gyűjtemény több épületben talált otthonra.

A tárlat alapvetően két nagy csoportra bontható, az egyik az itáliai, másik pedig a németalföldi szekció. Németalföldhöz azt hiszem nem kell sok magyarázat, az osztrákok germán eredetük miatt értelemszerűen vonzódtak ahhoz a képi világhoz, amit tőlük északabbra élő rokonaik festettek, később ki is térnék arra, hogy mik azok a témák és tulajdonságok, ami különösen a germán népek sajátjai. Az itáliai művészet, kiváltképp a reneszánsz, de még a manierizmus és a barokk időszaka is Európa egyik legjelentősebb és leginvenciózusabb korszaka volt művészetileg, aminek minden bizonnyal a Habsburgok is csodálói voltak. Másfelől a Német-római Birodalom okán erős történelmi kötődés is kialakult az itáliaiak irányába. A déli temperamentum és több lazaság a művészetben is jelentkezett, így majd az itáliai felfogásról is fogok írni, aminek fényében még egyértelműbb lesz, hogy mi a különbség a tárlat két nagy szekciója közt. Csúnya szóval élve azt mondanám, hogy "töltelékanyagként" nagyon elvétve találkozni más népek művészetével is, így például francia művekkel, de tudván, hogy a Habsburgok nem különösebben kedvelték a franciákat, ezt azzal is tudatták velük, hogy egyszerűen hidegen hagyta őket a művészetük.

Fontos még megjegyezni, hogy maga a múzeum valójában művészettörténeti múzeum is egyben, ami a képek szervezésében nyilvánul meg a leginkább. Itt ugyanis nem a kronológia a fontos, hanem a különféle területek, mivel 1-1 évszázadban teljesen máshol tartott a művészet Európa más-már részein, így míg a XV. század végén a németalföldiek még nagyban a gótika szellemében alkottak, Itáliában már közel egy évszázada tartott a reneszánsz. Így sokkal követhetőbb, ha a képanyagot időrend helyett inkább az adott terület sajátosságaira és fejlődésére koncentrálva mutatja be a múzeum.

Most pedig el is kezdeném feldolgozni a látottakat és a hallottakat a két nagy kategóriára lebontva. Első ízben az itáliai részt néztük meg és igyekeztünk a termek közt időrendben haladni. A korai reneszánsz festészet egyik legmeghatározóbb művésze Mantegna volt, a Halott Krisztus c. képét azt hiszem senkinek nem kell bemutatnom. Nos ez a kép nem volt látható a kiállításon, pusztán azért hozakodtam fel vele, mert olyan festők, akikre közvetlenül hatott a festő, ők viszont szép szerivel szerepeltek a kiállításon. És ugyebár nem csak Leonardóból meg Michelangelóból állt a reneszánsz, voltak előzmények és utóhatások is, a mesterek egymásra hatva szőtték tovább Itália lenyűgöző művészetét, mindig valami pluszt hozzáadva, míg végül kilyukadtak Caravaggiónál, aki pedig már a barokk első jelentős festőművésze volt és szintén egy igencsak erős hatás a későbbi művészekre...
Az itáliai nagymesterekre jellemző volt az - és ez az első nagy különbség a németalföldiekhez képest - hogy már életükben olyan hírnevet szereztek, hogy ki tudtak emelkedni abból a középkorban elfogadott nézetből, hogy a festő is csak egy egyszerű mesterember, mint az ács vagy kőfaragó. A humanizmus szellemével egyidőben léptek a művészek is első ízben az igazi reflektorfénybe, megesett, hogy maga a francia király kért időpontot Tizianotól, hogy ellátogathasson annak műtermébe és semmi ördögi nem volt már abban, hogy Michelangelo magával a pápával veszekedhetett. Ez a már-már korlátlan szabadság magukon a festményeken is megjelenik, sokkal változatosabb, merészebb ötleteket látni, mint a németeknél, akik homlokegyenest máshogy ítélték meg a művészek szerepét a XV.-XVI. században. De azért ne higgyük, hogy Németalföld semmivel nem járult hozzá a nagy déli gigászok fejlődéséhez, ugyanis az olajfestést, mint technikát az itáliaiak a németektől vették át, ezzel alapjaiban megújítva egész művészetüket.
Itálián belül is több területről kell beszélnünk, mint ahogy akkoriban nem létezett egységes Olaszország sem, inkább városállamok szintjén szerveződtek a területek, s így a művészeti központok is. Két nagy központ volt akkoriban Firenze és Velence, míg az előbbi inkább rajzosságáról, az utóbbi lágyabb, festőiesebb és színharmóniákon alapuló szemléletmódot alakított ki, kerülve a markáns körvonalak használatát. És ehhez jött aztán hozzá minden művész egyéni világa, amit nagyban meghatározott az is, hogy milyen más művészeti területeken alkottak még, mivel a korra jellemzően egy-egy művész egyben polihisztor is volt, akik nem egyszer egyformán jól tudtak követ faragni, ötvösködni, festeni, verselni.

Ezek után pedig következzen néhány izgalmas, a kiállításon is látható művön keresztül Itália festészete a XVI. századtól a barokkig:


Raffaello: Madonna zöldben

Raffaello volt az a mester, aki a képein elsősorban a puszta szépségre és finomságra koncentrált, szöges ellentétben Michelangelóval, akinek védjegye volt az erő, a drámaiság, a meztelen testek izomzatának tökéletes, gyakran már eltúlzott bemutatása. A reneszánsz festmények megkomponálására jellemző volt a háromszög alak, ami ezen a képen kiválóan meg is jelenik a Madonna arca és lábfeje, illetve Keresztelő Szent János térdelő gyermekalakja közt.


Tiziano: Ecce Homo

Tiziano már az érett reneszánsz művésze volt, aki szakított azzal a hagyománnyal, hogy egy mesternek több művészeti ágban is illendő jeleskednie - ő pusztán a festészetre koncentrált (míg Michelangelo egyben szobrász is volt, Leonardo pedig tudós). Giorgione mellett Tiziano volt a másik jelentős velencei festőművész.



Parmigianino: Önarckép

Ennek a szokatlan képnek a megalkotója már közelebb állt a manierizmushoz, mint a reneszánszhoz, a manierizmus egyik jellemzője pedig az volt, hogy a művészek inkább a bravúrozás felé kezdek közelíteni, a kompozíció és még sok más tényező figyelembe vétele helyett mintha fitogtatni próbálták volna festői adottságaikat. Maga Parmigianino is annyira kedvelte fenti művét, hogy saját tudását reklámozva ezzel a képpel "házalt" a potenciális megrendelők közt.


Canaletto: Schönbrunn, a császári nyári palota

A híres bécsi látványosság látképével már új vizekre evezett az itáliai művészet, amit vedutafestészetnek hívnak. Mai rokonai leginkább a városok főterein a turistáknak árult városképek, akkor is azt a célt szolgálták ezek a képek, mint ma: bemutatni egy-egy város jellegzetességeit, némi életképpel, ünnepi jelenettel is megspékelve alkalomadtán. Canaletto elsősorban velencei tájképeiről lett híres, de Mária Terézia kérésére elkészített néhány Bécset bemutató festményt is, többek közt a Habsburgok szolid nyári "nyaralóját".


Caravaggio: Dávid Góliát fejével

Caravaggio pedig az a festő volt, aki átvezette a reneszánszt követő manierizmust a barokkba, amivel egy újabb nagy festészeti korszak vette kezdetét. Sok botrányos történet kapcsolódik a festőhöz, aki nem élt éppen szerzetesi életet, gyakorta keveredett verekedésekbe, a prostituáltak mellett a férfiak társaságát sem vetette meg (néhány művészettörténész szerint) és a művészetében szentek ábrázolásaihoz gyakran választott alacsony sorból származó, megtépázott koldusnépek közül, akiknek piszkos kezeit és talpait kendőzetlenül meg is mutatta és amit a maga kora nem hagyott visszhang nélkül... De a bulvárhíreken kívül fontos még megjegyezni, hogy egy zseni volt, aki a képein a rendkívül erős fény-árnyék hatásokra helyezte a hangsúlyt (tenebroso technika).

Itália és Németalföld közt az egyik kategóriába sem tartozó Diego Velázquez képeit emelném ki, aki korának legjelentősebb spanyol festője volt. Nagyravágyásának köszönhetően világ életében a Madridban székelő királyi család portréfestőjeként képzelte el karrierje betetőzését és aztán sikerült is első számú udvari festővé avanzsálnia magát. A Habsburg-ház spanyolországi ágának uralkodója ekkoriban IV. Fülöp volt, aki rendesen el is látta megbízásokkal a festőt. Ahogy azt a tárlatvezetőnk is humorosan megjegyezte, ez a Habsburgok esetében nem mindig volt szerencsés, tekintve, hogy az uralkodóház tagjai gyakorta küzdöttek komoly szépészeti hibákkal...


IV. Fülöp arcképe


Margit Terézia spanyol infánsnő kék ruhában

A királynak az állandó, gyerekekben gazdag kikacsintásain kívül két házassága is volt, amikből összesen 13 gyerek született, de csak igen keveseknek sikerült megérniük a felnőttkort, egyikőjük a fentebb látható kislány volt. A többi gyermek jó, ha néhány hétig élt, vélhetően a belterjességből származó romlott gének nehezítették szegény Fülöp dolgát. Velázquez azonban lelkesen festette a családot a maga valójában, azzal a rá jellemző adalékkal, hogy a portrékról visszanéző arcok szinte mesélni tudnak a tulajdonosuk jelleméről, gondolatairól, így nem pusztán érzéketlen, intellektuális faarcok merednek maguk elé. A gyerekeknél szinte érezhető az is, hogy bár az udvari etikett szerint szépen fel vannak öltöztetve és be vannak állítgatva, sokkal szívesebben szaladnának el inkább játszani és már rettenetesen unják a festőbácsinak való pózolást. Mindez azért is bravúros, mert gyereket ábrázolni különösen nehéz, évszázadokon át inkább kis felnőttekként jelentek csak meg a képeken, vagy inkább emlékeztettek porcelánbabákra, mintsem húsvér emberekre. Velázquez másik sajátja az volt, hogy egészen elnagyoltnak mondható ecsetvonásokkal alakított ki olyan felületeket, amik messziről nézve tökéletesen visszaadták például egy csipke textúráját.

Most pedig jöjjenek a németalföldiek, akik évszázadokon át voltak az itáliaiak mellett a művészet meghatározó művelői és egy egészen más szemléletmódon keresztül fejlődtek fel egészen Rembrandtig...
Először is visszaugranék oda, hogy miként is becsülték meg a művészeket. A német területeken a művész csak nagyon lassan emelkedett ki az ügyeskezű mesteremberek közül, évszázadokon át az a nézet tartotta magát, hogy első a megrendelő és az ő igényei. A svábos fukarság hatása volt, hogy grammra pontosan meg volt adva a művésznek, milyen színekből mennyit használhat fel (például a kék, amit lapis lasuriból állítottak elő, méregdrága volt, így gyakran kerülték is a használatát). Egy kép annyit ért, amekkora volt és amennyi festéket rákentek, pusztán a festő neve nem drágított meg egy kisebb méretű képet, különben azt senki nem vette volna meg. Úgy is mondhatnánk, hogy előre kikalkulált tarifák tartoztak a különféle méretű és típusú képekhez és az utolsó centig kellett ragaszkodni a megrendelő igényeihez. Ez ugyan adott egy erős merevséget a sokáig leginkább a gótika és reneszánsz határán mozgó németalföldi festészetnek, de maguk a művészek szakmájuknak ugyanolyan mesterei voltak, mint itáliai kortársaik, sőt, precízióban és aprólékosságban ők voltak az élenjárók.
Németalföld, ami leginkább egy nehezen behatárolható területet takaró fogalom, aztán idővel feltagolódott és a XVII. századtól már inkább holland, flamand vagy német művészekről beszélhetünk, akik elkezdtek külön utakat bejárni, aminek egyik fő oka az előző évszázad nagy vallásháborúinak volt köszönhető. A flamandok, élen Rubenssel, megmaradtak katolikusoknak és ontották magukból monumentális barokk szentképeket. Talán a "legbarokkosabb" művész maga Rubens volt, de a tőle nem messze tevékenykedő holland mesterek, Jan Steen vagy Jan Vermeer homlok egyenest más témákat festettek. Ahogy a holland területek protestánsok lettek, úgy vált az egyházi festészet feleslegessé, helyébe a polgári megrendelések kerültek. Enteriőrök, tájképek, csendéletek, portrék, kocsmai jelenetek, egyszóval olyan képek, amiket aztán a megrendelő kiakaszthatott a falra. Az a nézet pedig itt továbbra is tartotta magát, hogy a művész = mesterember, amint megpróbálták a saját, tömegek által nem igen kedvelt útjaikat járni, tönkrementek. Így járt ezzel maga Rembrandt is, aki az egyetemes festészettörténet egyik legkiemelkedőbb alakja volt, mégis miután próbált szakítani a megrendelők ízlésvilágával, rövid úton mindenét elvesztette.

Most pedig jöjjön ide is néhány fontos mű és művész, hogy lássuk, hogy fejlődött Németalföld festészete az évszázadok alatt:


Hans Memling: Trónoló Madonna a gyermek Jézussal

Ez a XV. század végéről származó kép eredetileg egy 3 táblaképből álló szárnyasoltár (amely képtípust elsősorban a németek kedveltek), a fentebbi kép a középső tábla. Ez idő tájt a németalföldi művészek még a gótika szellemében alkottak, aminek jellegzetessége többek közt, hogy sem az anatómia, sem a geometria nem játszott még különösebb szerepet, míg Itáliában pont ezek váltak a kísérletezések fő elemeivé. A gótika már egészen hihetően tudott ugyan tereket, tájat és emberalakokat ábrázolni, ám ez még közel sem volt olyan tudatos, mint délen, ahol a háttérben látható perspektivikus építészeti elemek már tökéletes geometriai tudásról árulkodtak és nem egyszer az ábrázolt téma rovására nyomták agyon a képet. Ezen a fenti képen viszont, akárcsak a méltán híres és igen aprólékosan dolgozó Jan van Eyck esetében is az volt a meghatározó, hogy a kép minden négyzetcentimétere valóban aprólékosan legyen kidolgozva - háttérbe szorítva ezzel a természetelvűség illúzióját.


Hans Baldung: A nő három életkora és a Halál

Ezt a "kedves" képet csak azért raktam be, mert rajta tipikusan egy olyan téma látható, ami az évszázadok alatt újból és újból előkerült a germán népek közt, még a XX. század elején Gustav Klimt is megfestette ezt a témát: a nő három életkora (és a Halál). Az itáliai festészetben alapvetően volt egyfajta derű, déli vidámság, annak ellenére, hogy nagyjából 10 évente pestisjárványokkal küzdöttek. No a németek már nem voltak ennyire optimisták, a haláltáncok, pokolábrázolások és az elmúlás megjelenítése rendkívüli módon izgatta a művészeket, a nő 3 életkorával pedig minduntalan szerették kihangsúlyozni, mennyire is múlandó a nő fiatalsága, legyen bármennyire is szép.


Pieter Bruegel: Parasztlakodalom

Az 1500-as évek derekán járunk már, Itáliában lassan véget ér a reneszánsz, a németalföldiek meg még mintha mindig nem vettek volna erről tudomást - gondolhatnánk viccesen. Mert Bruegel is az a művész volt, aki nem sokat adott a hiteles térábrázolásra és az anatómiára. Nála elsősorban a sokalakos, fókuszpont nélküli képek jellemzőek, főleg a korai munkái ilyenek. Mindenfelé ügyködő emberalakok, azt sem nagyon tudni, hogyan kéne nézni a képet, hol van a történés a képen belül... ez a sok alakra épülő "káosz" volt a korábban élő Hieronymus Bosch sajátja is. Bruegel azonban idővel letisztultabb, kevésbé sok alakot felvonultató képeket kezdett festeni, amin már előfordultak kiemelt személyek is - ilyen a fentebbi kép is, ahol a lakodalom központi figurái az ételhordók lettek. A múzeum amúgy egy gyűjtemény-értékű Bruegel kollekcióval bír, az egyik Habsburg uralkodó (sajnos elfelejtettem, hogy pontosan melyik is, aki esetleg tudja, kérem szánjon meg egy kis segítséggel!) nagy rajongója volt ezeknek a képeknek.


Albrecht Dürer: Kék Madonna

Dürerrel végre a németekhez is eljött a klasszikus értelemben vett reneszánsz, aki jelentős grafikai munkásságot is a magáénak tudhatott. A reneszánszra jellemzően nála máris sokkal hitelesebb emberalakokat látni, ami arra enged következtetni, hogy hosszasan tanulmányozta az embert és a természetet is (ugye emlékeztek még a híres, nyuszis képére?). Igen, igen, tudom mire gondolhattok most, hogy akkor mégis mi ez az ijesztő gyermek Jézus a képen?! Nos a választ ismét a germán mentalitásban kell keresni, mert míg az itáliaiak imádták az aranyos, putto-szerű Jézuskákat, vagy ahogy ők hívták, a bambinókat, a németeknek egyáltalán nem volt fontos, hogy az a szerencsétlen kis Jézus ne hozza ránk a frászt. Dürer egyébként II. Rudolf Habsburg császár kedvence volt, előszeretettel gyűjtötte a munkáit. Ha jól emlékszem, a Dürer teremben még egy, a császárt ábrázoló bronz mellszobor is áll.


Rubens: Szent Ferenc csodatétele

Peter Paul Rubenssel pedig elérkeztünk a barokkhoz és egyben a kiállítás egyik legmeghökkentőbb termébe. Azt hiszem ennyi Rubens képet egy helyen nem gyakran látni, és tudván, hogy hatalmas méretű képekről van szó, ez igencsak mellbevágó. A fenti oltárkép pedig egyszerűen annyira hatalmas méretű, hogy az ember kis semminek érzi magát mellette. Nehéz is ésszel felfogni azt a tényt, hogy a gigantikus képméretek ellenére Rubens rendkívül gyorsan festett. Segítségére volt még egy hatalmas, sőt, gigantikus műhely, rengeteg tanítvánnyal, ami már-már iparinak mondható módon vitelezte ki a megrendeléseket. Gyakran előfordult, hogy egy kép nagy részét a tanítványok festették meg, aztán a majdnem kész műbe Rubens belefestett még itt-ott, majd végül a saját nevén szignózta az elkészült képet. Ez a módszer egyáltalán nem volt már újszerű akkoriban és a kompozíció kitalálása meg a kép elkészítésének levezetése mindig is a mester feladata maradt.


Rembrandt: Önarckép

Rembrandt, aki Rubens mellett kora másik festőóriása volt a holland-flamand területekről, elképesztően hatalmas képanyagot hagyott maga után, köztük számtalan grafikát és több tucat önarcképet is. Kevés olyan hozzá fogható művész van, akiről tényleg el lehet mondani, hogy tömegek ismerik a nevét és jóval a halála után is képes volt művészekre hatni - többek közt a mi Munkácsynkra is. Nem is ragoznám túl az ő hatalmasságát, mindössze Fertőszögi Péter nyomán erre a képére hívnám fel a figyelmet, ahol az idősödő Rembrand meghatóan esendőnek tűnő arca néz vissza ránk...


Vermeer: Műterem

Végül pedig ezt a képet, a kiállítás "sztárját" mutatnám be. Jan Vermeer van Delft-et tartják az egyetemes művészettörténet egyik leglassabban és legaprólékosabban dolgozó művészének, aki más festőgéniusszal ellentétben mindössze egy meglehetősen sovány, valamivel több, mint két tucat képből álló életművet hagyott hátra, mégis ennek ellenére, vagy éppen ennek okán az egyik legjelentősebb festő a hollandok közül és képei már gyakorlatilag megfizethetetlenek. Egy-egy, kisméretű festményét hosszú évekig festette és elsősorban nem megrendelőknek dolgozott, jól sikerült beházasodásai fedezték a művészi tevékenykedéseit. Aprólékos enteriőrfestészetével a szintén pepecselős gótikus németalföldi festőkhöz (pl. Jan van Eyck) lépett vissza, de számos invencióval megspékelve ezt. Nevezik a "fény festőjének" is, aki bravúrosan tudta megjeleníteni az ablaküvegen átszűrődő nappali fényt (állítólag mindig csak ugyanabban a napszakban dolgozott). Vélhetően használta a fényképezőgép ősének tartott camera obscurát is, amire utaló apró jelek fel-fel bukkannak a képein is (erre utalhatnak az előtérben néha feltűnő, kissé homályosabb kontúrú tárgyak, amik a fényképezésre jellemző középre fókuszálást juttatják az eszünkbe, minek hatására a fókuszponton kívüli dolgok elhomályosulnak). Mindezek mellett pedig Vermeer nevéhez kötődik minden idők leghíresebb képhamisítása is. Természetesen nem ő hamisított, hanem őt hamisította meg a szintén holland Han van Meegeren egy vélt, de valójában soha meg nem talált Vermeer művön keresztül (Az emmauszi vacsora, kép a hamisítványról itt), aminek megfestésére a XX. század első felében került sor és a nagy lelepleződést még maguk a szakavatott művészettörténészek sem nagyon akarták elhinni. Akit érdekel a teljes történet, itt olvashat róla.

És ezzel a képpel, illetve a hamisítványról szóló történettel ért véget a tervezett 2 óra helyett 4,5 órásra gyarapodott tárlatvezetés Fertőszögi Péter jóvoltából. Köszönjük az élményeket!

4 megjegyzés:

Ed írta...

Volt jópár elgépelés a szövegben (már nem bírtam írás közben ekkora szövegmennyiséget figyelemmel követni), amit mostanra sikerült javítanom!

Kováts Kristóf (kovapapa) írta...

Jó írás.
Fertőszögi Péter bírta szuflával a 4,5 órát?
Örülök, hogy ilyen plasztikus beszámolót írtál.
Szeretettel meghívlak az Aba-Novák Galériába, Richter Sára Tűvel írva c. kiállítására, egyben jó lenne, ha majd írnál is róla.

Ed írta...

Köszönöm! Kicsit talán túl nagy fába vágtam a fejszém egy ilyen nagy tárlat és hosszas tárlatvezetés összegzésének megkísérlésével, még árnyaltam volna sok információt, ami így olyan nyersnek tűnhet, de azért nem akartam szegény olvasót sem álomba ringatni a monitor mögött...
És igyekszem még a héten eljutni Richter Sára kiállításra, mert nagyon különlegesnek tűnnek a munkái a képekről! Ma is voltam egy megnyitón (egy volt Kisképzős osztálytárs bontogatja szányait...), arról holnap írok ide és természetesen Richter Sára kiállításáról is szeretnék írni/többet megtudni a művészről. :)

Ed írta...

Ja és igen, 4,5 órán át bírta, persze közben volt egy kicsike szünet, sőt még a feje is megfájdult, de azt hiszem hamar elsősegélyben részesítették. :)

Megjegyzés küldése